lørdag 11. oktober 2008

Forventninger

Nå begynner jeg virkelig å innse at avreisedagen nærmer seg. Sommerfuglene har begynt å våkne fra dvalen nede i magen, jeg har begynt så smått å tenke på hva jeg skal ha med meg, og jeg prøver å huske alt jeg må gjøre før jeg reiser. Forventningene er på plass, og det er mange av dem.

Jeg gleder meg til å vandre rundt i gatene i byer som Jerusalem og Betlehem og oppleve omgivelser og lukter som er annerledes enn her hjemme, til å ta spennende fotografier av folk, landskap og arkitektur, til å bade i Dødehavet, til å plukke oliven, til å spise spennende mat og til å høre palestinere fortelle historier fra sin hverdag.

Jeg har forventninger om å lære mer om situasjonen i regionen, å bli stilt granskende og kritiske spørsmål på flyplassen før jeg får lov til å slippe inn i Israel, å møte soldater med maskingevær ved checkpoints plassert på logiske og ulogiske steder og å se hvordan palestinerne og internasjonale forskjellsbehandles (i palestinernes disfavør) av israelske soldater.

Det går ingen charterfly til Palestina, og olivenplukking er ingen vanlig ferieaktivitet. Men så har jeg da heller ikke noe behov for å bare gjøre "vanlige ferieting". Jeg tror det blir en utrolig spennende reise. Jeg forventer å komme tilbake til Norge proppfull av inntrykk - og jeg gleder meg!

Ingen kommentarer: